سفر به شیراز با شیراز روم
5 جای بکر و خوش آب و هوا در شیراز ویژه تابستان
مطالب
نکته ها
شیرازگردی
5 جای بکر و خوش آب و هوا در شیراز ویژه تابستان

تابستان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فصل‌های سال برای سفر به شیراز است. با شروع تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و دانشجویان، معمولا خانواده‌ها به‌ فکر مسافرت می افتند تا چند صباحی به‌دور از هیاهوی شهر اوغات خوشی را کنار خانواده سپری کنند.

شیراز یکی از شهرهای بسیار محبوب ایران است که در تابستان می‌تواند بسیار فوق‌العاده باشد؛ شما از روزهای گرم و معمولاً آفتابی و ‌همین‌طور شب‌های دلپذیر آن لذت خواهید برد. اما حتما در جریان هستید که اولین واژه‌ای که با شنیدن نام تابستان در شیراز به ذهن خطور می کند “گرم” است!

 شیراز در طول تابستان دمای بالایی دارد و همچنین بیشترین گردشگران در همین زمان به شیراز سفر می‌کنند. بنابراین شاید جدی‌ترین پرسش شما این باشد که تابستان در شیراز، دقیقاً چه زمانی است؟ اواسط تیر تا اواخر مرداد ماه‌های تابستانی در شیراز هستند که دمای هوا تا سطح طاقت‌فرسایی افزایش می‌یابد. اوایل تیر و همین‌طور اواخر شهریور اما هوا فقط “گرم” است و خیلی آزاردهنده نیست، بنابراین بهترین زمان برای سفر به شیراز در تابستان تیر و شهریور است.

مکان های دیدنی شیراز در تابستان


اگرچه شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما تابستان زمان خوبی برای کاوش در شیراز و لذت‌بردن از تجربیات مختلفی است که این شهر رویایی ارائه می‌دهد. در تابستان دیدنی‌های خاصی در شیراز وجود دارد که فقط در آب‌و‌هوای آفتابی می توان از آن‌ها لذت برد؛ هرچند تقریباً بیشتر آن‌ها خارج از محدوده شهر و در دامان طبیعت قرار دارند.

تابستان‌های شیراز به طرز خیره‌کننده‌ای رنگارنگ است! با درخشش آفتاب بر بوستانِ پُر از گل‌های زرد و سفید «ارم»، آسمان آبی روشن و برکه‌های زمردی «هفت‌برم» و کلبه‌های چوبی تنگ تیزآب، سفر به شیراز در تابستان یک فرصت عالی برای فرار از روزمرگی‌های زندگی است. هجوم گردشگران در ماه های تیر، مرداد و شهریور ثابت می‌کند که شهر بهارنارنج‌ها عاشقان سینه‌چاک زیاد دارد و حتی گرمای هوا هم نمی‌تواند مانع از وصال یار شود!

در ادامه‌ی این مقاله لیستی از مکان‌ های دیدنی شیراز در تابستان و تمام کارهایی که در مسافرت تابستانه باید انجام دهید برای‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم تا برنامه‌ریزی بهتری برای شیرازگردی داشته باشید. تا انتهای مقاله با شیرازروم مرجع اجاره منزل مبله در شیراز همراه باشید.

باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز- شیرازروم


نشانی: شیراز | منطقه یک | میدان ارم / بلوار ارم / خیابان ارم
دسترسی:
خودرو شخصی: اگر شمال شهر شیراز هستید، بلوار شهید چمران بهترین راه رسیدن به بلوار ارم است. برای این منظور باید بلوار شهید چمران را تا انتها برانید و به میدان دانشجو برسید. حالا میدان را به چپ بپیچید و تا رسیدن به میدان ارم، رانندگی در بلوار دانشجو را ادامه دهید. این‌جا دیگر دیوارهای باغ کاملاً مشخص هستند. برای پیدا کردن ورودی باغ کافی‌ست میدان ارم را به سمت راست بپیچید و در خیابان ارم مسیرتان را تا ورودی باغ دنبال کنید. در صورتی که از سمت جنوب شهر راهی باغ ارم می‌شوید، از خیابان آزادی به سمت ارم برانید.

مترو: شما می‌توانید با تمام قطارهای خط یک مترو به ایستگاه نمازی بروید. سپس از آنجا مستقیم به طرف میدان دانشجو حرکت کنید و از بلوار دانشجو بگذرید. حالا دیگر به میدان ارم رسیده‌اید. در سمت راست‌تان درهای ورودی باغ را در خیابان ارم مشاهده می‌کنید.

اتوبوس: هدف شما رسیدن به ایستگاه میدان ارم است. برای این منظور از اتوبوس‌های خطوط (میدان کلبه-میدان ارم) و و (بلوار نارنجستان-میدان نمازی) استفاده کنید.

اگر قصد سفر به شیراز تماشایی و خوش‌رنگ‌و‌بو را دارید، بهتر است بازدید تابستانی‌تان را از باغ ارم شیراز شروع کنید. این مکان که به “تکه‌ای از بهشت شیراز” هم معروف است، تابستان‌های بسیار سرسبزی دارد و نسیم خنکی در میان بوستان‌های باصفایش می‌پیچد. جالب است بدانید این‌جا را به‌دلیل همین زیبایی خیره‌کننده‌، ارم یا همان بهشت نام‌گذاری کرده‌اند.

در باغ هیجان‌انگیز و جذابِ ارم، پیاده‌روی هم نوعی خوش‌گذرانی شمرده می‌شود. همین‌که در یکی از مکان های دیدنی شیراز در تابستان وقت بگذرانید و در سایه‌سارِ خنکِ درختان آن استراحت کنید، خودش بهترین نوع تفریح کردن است که هیچ‌جا پیدا نخواهد شد.

 اگر صدها که نه! هزاران بار هم به شیراز سفر کنید، هنوز هم تماشای باغ ارم تازگی‌ دارد. این مکان دل‌انگیز در تابستان و زیر نور خورشید شیراز انگار بیشتر به چشم می‌آید و خیلی بعید است مایل نباشید لحظات خود را با دوربین همراه‌تان ثبت کنید.
باغ جنت شیراز
نشانی: ابتدای ورودی غربی شیراز | بلوار امیرکبیر

‏ دسترسی: مترو: در ایستگاه شهید مطهری قطار را ترک کنید. این ایستگاه در خیابان چهار‌راه زرگری ‏شیراز واقع شده‌است و ۹ دقیقه با تاکسی تا باغ جنت فاصله دارد.

 خودرو شخصی: از بزرگراه رحمت به طرف ورودی ‏بلوار امیر کبیر برانید و وارد بلوار شوید. این نزدیک‌ترین مسیر برای شماست و فقط ۴ دقیقه با باغ فاصله دارد. درصورتی‌که از مرکز شهر به سمت باغ می‌روید، در جریان باشید که ‏‏۱۸ دقیقه تا پارک جنت شیراز فاصله دارید.‏

باغ جنت شیراز یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی شیراز است که همه‌ساله گردشگران زیادی را در فصل تابستان به سمت این شهر می‌کشاند. آن‌ها معتقدند که لحظات سپری‌شده در این باغ زیبا، از بهترین و خاطره‌انگیزترین تجربیات سفر به شیراز در تابستان بوده‌است.

پارک جنت یکی قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز به‌شمار می‌آید و قدمت آن به سال ۱۲۲۳ و دوره قاجاریان باز می‌گردد. البته ناگفته نماند که تغییرات گسترده‌ی دهه‌های گذشته سبب شده تا این مکان تاریخی از نمونه اولیه خود حسابی فاصله بگیرد؛ نمونه‌اش همین امارتی که مانند باغ‌‌های معروف شیراز اینجا هم وجود داشته و حالا اثری از آن یافت نمی‌شود.‏

دیدنی‌های این باغ اصیلِ قاجاری با دیگر باغ‌های شهر شیراز متفاوت است و می‌شود گفت که فضای خاصی برای خودش دارد؛ فضایی مدرن با رعایت المان‌های سنتی قاجاری. با گردش در باغ جنت با انبوه درختان کاج و سرو مواجه می‌شوید که در فواصل یکسانی از ‏هم چیده ‌شده‌اند. همچنین این مکان با آب‌نماهای زیادی تجهیز شده است که به خنک ماندن هوا در فصل تابستان کمک زیادی می‌کنند.

از دیگر مزایای باغ جنت پیست دوچرخه‌سواری هیجان‌انگیز آن است که بدون هیچ محدودیتی در اختیار شما قرا می‌گیرد تا هرچقدر که می‌خواهید در طبیعت زیبای آن دوچرخه‌سواری کنید. نکته مهم این‌که تمام وسایل بازی و امکانات تفریحی این باغ برای استفاده معلولین بهینه شده‌است. هنگام سفر به شیراز در تابستان می‌توانید از امکانات باغ جنت مانند استخر، سالن بدن سازی و ایروبیک بهره ببرید. در سال‌های گذشته به‌علت استقبال خوب مردم و بازدیدکنندگان، سالن مجهز ورزشی، زمین فریزبی، میز مخصوص پینگ‌پنگ، فضایی برای بازی و سرگرمی کودکان و سینمای چند بعدی به این مجموعه اضافه شده‌است.

آبشار مارگون
آبشار مارگون- شیرازروم

نشانی: حدود ۱۳۰ کیلومتری شهر شیراز
دسترسی: مسیر تا پارکینگ آبشار مارگون آسفالت است و خودروشخصی به‌راحتی عبور می‌کند. شما باقی راه را باید پیاده‌روی کنید.

آبشار مارگون واقع در شهرستان سپیدان، یکی از مناطق دیدنی و بسیار تماشایی شیراز است که هنگام سفر به شیراز در تابستان حتما باید از آن بازدید کنید. این آبشار یکی از هیجان‌انگیزترین آبشارها در تمام ایران است که از تمام کشورهای جهان طرفداران زیادی برای خود دست‌و‌پا کرده‌است. بد نیست بدانید که در تمام دنیا تعداد بسیار کمی از آبشارهای چشمه‌ای وجود دارند و در میان آن‌ها مارگون شیراز از همه مهم‌تر است.

این آبشار بلندترین آبشار چشمه‌ای در سراسر جهان است که حتی در گرمای جانسوز تابستان هم دمای آب آن از ۱۰ درجه فراتر نمی‌رود! بنابراین برای فرار از گرمای تابستان، حواس‌تان باشد که حتماً به‌ این منطقه مشهور جهانی سر بزنید. برای رفاه حال بازدیدکنندگان، در محوطه اطراف این آبشار همه‌چیز وجود دارد؛ از پارکینگ بگیر تا سرویس بهداشتی و مکان‌هایی برای استراحت و نشستن در سایه. آبشار دل‌انگیز مارگون تقریباً هفتاد متر ارتفاع و صد متر عرض دارد.

بهشت گمشده
دسترسی: بهشت گمشده شیراز در 120 کیلومتری شمال غرب شیراز قرار گرفته‌است. شما می‌توانید در در نزدیکی روستای مهنجان این مکان تماشایی را پیدا کنید. این دره زیبا در دامنه‌ی رشته‌کوه‌های دنا واقع شده‌است.

در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت استان فارس، دره‌‌ی فوق‌العاده تماشایی و بی‌نظیری قرار دارد که به تنگ بُستانک شیراز یا همان بهشت گمشده معروف است. تابستان‌های این‌جا آنقدر زیبا و سرسبز و جذاب است که هرگز نباید سفر به شیراز در تابستان را بدون بازدید از این‌مکان نیمه‌کاره رها کنیم!

بد نیست بدانید مناظر بکر این دره تا مدت‌ها برای طبیعت‌نوردان و گردشگران مانند یک راز سربه‌مهر، ناشناخته باقی مانده بود. تا این‌که در اوایل دهه شصت بالاخره یک تیم کوه‌نوردی به‌طور اتفاقی دره را کشف کرد و رفته‌رفته شهرت این منطقه به گوش افراد بیشتری رسید. امروزه تنگ بستانک به‌عنوان یکی از زیباترین مکان‌‌ های دیدنی شیراز در تابستان شهرت دارد و بازدیدکنندگان زیادی برای طبیعت‌گردی و فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان به این منطقه سفر می‌کنند.

دریاچه هفت‌برم
دریاچه هفت برم- شیرازروم


دسترسی: این تفرجگاه طبیعی و جذاب، ۵۵ کیلومتر از غرب شیراز  فاصله دارد. برای سفر به دریاچه هفت‌برم زیبا باید مسیر خان‌زنیان را به سمت دشت ارژن طی کنید. در نظر داشته باشید که در مسیر شیراز تا هفت برم، در اولین دو راهی به طرف راست بپیچید. از خان‌زنیان تا هفت برم تقریباً سی تا چهل دقیقه فاصله است.

تابستان یعنی گرما و دشمن سنتی گرما هم برکه‌های خنک آب است! پس این تفرجگاه زیبا مکان مناسبی برای گشت‌وگذار هنگام سفر به شیراز در تابستان به‌حساب می‌آید.

در زبان قندِ فارسی “برم” معنای تالاب یا آبگیر کوچک می‌دهد. این منطقه در روزگاران دور،  هفت آبگیر یا برکه کوچک داشت که نام این منطقه از آن‌ها گرفته شده‌است. شوربختانه با گذشت زمان، ساخت‌وسازهای غیر اصولی در کنار فرسایش خاک و برداشت‌های غیر قانونی، سطح آب برخی از این برکه‌ها را کاهش داده است. حالا در این منطقه فقط سه برکه به‌صورت همیشگی پُر آب هستند و باقی به‌صورت فصلی ایجاد می‌شوند.

با وجود کمبود امکانات رفاهی، چشم‌اندازهای این منطقه تا حدی زیبا و دیدنی هستند که هفت‌برم را به یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی شیراز در تابستان تبدیل کرده‌اند. در این فصل برکه‌های منطقه دوباره جان می‌گیرند و بازدیدکنندگان برای استفاده از آب‌وهوای معتدل و تماشای برم‌ها و تپه ماهورها به هفت‌برم سفر می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به شیراز در تابستان، گشت‌و‌گذار در طبیعت جذاب این منطقه را از قلم نیندازید.

تنگ تیزآب
دسترسی: این تنگه بسیار دیدنی در شهر اردکان از توابع سپیدان واقع شده‌است. اردکان تا خود تنگه ۲۹ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به تنگ تیرآب، باید مسیر کوهستانی (ممسنی – سپیدان) یا جاده (اردکان – یاسوج) را در پیش بگیرید. این فاصله معمولاً در نیم ساعت طی می‌شود اما اگر در شهر شیراز اقامت دارید، فاصله‌‌ی شما تا تنگه تیزآب چیزی حدود 90کیلومتر خواهد بود.

همین ابتدا بگوییم که واقعاً حیف است تا شیراز سفر کنید و تنگ تیزاب را ندیده برگردید. این جاذبه‌ی طبیعی یکی از مکان های دیدنی شیراز در تابستان به‌شمار می‌رود که به علت عبور یکی از انشعابات رودخانه بشار از آن، آب‌تنی تابستانه را در میان گردشگران و بومیان منطقه بسیار رواج داده است.

این رود دائمی از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد و علاوه‌بر کمک به حیات گیاهی و جانوری آن منطقه، یکی از تماشایی‌ترین مناظر طبیعی استان فارس را خلق می‌کند. رودخانه تنگ تیزآب با عبور از صخره‌ها و سراشیبی‌‌های مسیر، آبریزهای ریز و درشتی را در قلب رودخانه به‌وجود می‌آورد که تابستان‌ها محلی برای شنا و آب‌تنی و همچنین مکان دنجی برای دورهمی و پیک‌نیک‌های خانوادگی است.

باتوجه به استقبال زیاد گردشگران از این منطقه زیبا، کلبه‌های چوبی و چادرهای مسافرتی زیادی در پائین دره و در مجاورت رودخانه برپا شده‌است تا مسافرانی که در فصل تابستان از این‌جا بازدید می‌کنند، مشکلی برای اسکان نداشته باشند. تنگ تیزاب به‌دلیل طبیعت دل‌ربا و آب‌وهوای معتدل و کوهستانی خود، مقصد مناسبی برای گشت‌و‌گذار در فصل تابستان است.

دشت ارژن
دشت ارژن- شیرازروم


نشانی: دشت جذاب و دیدنی ارژن در 60 کیلومتری شهر شیراز و در مسیر اصلی (شیراز به بوشهر) قرار دارد.

دسترسی: برای رسیدن به این منطقه تماشایی باید از شیراز به کازرون بروید و با پشت‌سر گذاشتن حسین‌آباد و خیبرآباد، از خان‌زنیان رد شوید. دشت ارژن ۶۰ کیلومتر تا شیراز فاصله دارد؛ شما می‌توانید به‌وسیله‌ی ماشین شخصی، اتوبوس‌های میان شهری و حتی تاکسی، خود را به دشت ارژن برسانید.

دشت ارژن ناحیه‌ای حفاظت‌شده و سرشار از گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع است. این مکان در روزگاران نه‌چندان دور، خانه‌ای برای شیرهای ایرانی بوده‌است. دشت ارژن به عنوان یکی از مکان های دیدنی شیراز ، آن‌چه خوبان همه دارند را یکجا کنار هم دارد! این دشت بسیار زیبا، در بهار و تابستان بیشتر از همیشه جذاب و تماشایی است. خصوصاً فصل تابستان که نسیم روح‌نوازی سراسر منطقه را خنک می‌کند.

این جاذبه شیراز به آبشار زیبای خود شهرت دارد. آبشار چرونیز با جوشش از قلب کوه‌های دشت ارژن، یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین منظره‌هایی است که در هنگام سفر به شیراز در تابستان خواهید دید. علاوه‌بر این در مسیر رسیدن به آبشار، آبشارهای کوچک‌تری مثل آبشار دریاک، آبشار گنبد اسب و آبشار رامغان به‌چشم می‌خورند که خنکای وجودشان در گرمای تابستان روح‌تان را جلا می‌دهد.

غارهای دشت ارژن شگفتی بعدی و بسیار جالب این منظقه هستند که با دیواره‌های عجیب‌غریب‌شان حسابی میخکوب‌تان میکنند؛ سنگ‌های این غارها توسط فرسایش طبیعی آبی و بادی سوراخ شده و شکل‌های غیرمنتظره و جذابی به‌خود گرفته‌اند.

جدای از تمام این جذابیت‌ها، این مکان برای شکموها بسیار جذاب است! نرسیده به طبیعت دشت ارژن فروشگاه‌هایی وجود دارند که با انواع ترشیجات و تنقلات خانگی و دسر و شیرینی از گردشگران پذیرایی می‌کنند. غذاخوری‌های این‌جا هم برای تجربه‌ی یک وعده‌ی دلچسب و لذیذ، آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.

کلام آخر؛ شیراز تابستانی
از گردش تابستانی خود نهایت استفاده را ببرید. در امتداد درختان «باغ ارم» قدم بزنید و شیرازگردی کنید. در برکه‌های «تنگ تیزآب» تن بشویید و روستاهای اطراف «هشت گمشده» را کشف کنید. در این میان اما فراموش نکنید که از یک فالوده‌ شیرازی جذاب در منظره «باغ جنت» لذت ببرید. تابستان باشد یا زمستان، این همان چیزی است که ما به آن زندگی می‌گوییم! 

یکی از محبوب‌ترین زمان‌ها برای بازدید از شیراز، تابستان است، زمانی که هوا گرم است و خوردن فالوده هنگام پیاده‌روی در بوستان جنت، حسی کم‌تر از خوشبختی به شما نمی‌دهد. شیراز با تاریخ و فرهنگ غنی، مقصد مناسبی برای بازدید در تمام طول سال است. قدمت این شهر به دوران باستان برمی‌گردد و به عنوان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران شناخته می‌شود. چه یک بازدید تاریخی در تخت جمشید باشد و چه قرار عاشقانه‌ای در باغ ارم، مکان‌های دیدنی شیراز و کارهایی که باید انجام دهید کم نیست. اگر قصد سفر به شیراز در تابستان را دارید، این مقاله تمام آن چیزی است که باید بدانید.