سفر به شیراز با شیراز روم
اقامتگاه بومگردی چیست و مناسب چه سفرهایی است؟
مطالب
نکته ها
شیرازگردی
اقامتگاه بومگردی چیست و مناسب چه سفرهایی است؟

امروزه روستا گردی و سفر به مناطق بکر بسیار پرطرفدار است و لازمه ی آن اقامت در اقامتگاه های بوم گردی است. اما موضوع مهم این است که بوم گردی چیست و دقیقا چه تفاوتی با انواع دیگر اقامتگاه ها دارد؟
در این مقاله از شیرازروم با ما همراه باشید تا به بررسی کامل بوم گردی و اقامتگاه های بوم گردی بپردازیم و در انتها بگوییم اقامتگاه های بوم گردی مناسب چه سفرهایی است؟!

اقامتگاه بومگردی چیست و مناسب چه سفرهایی است؟


بوم گردی چیست؟

بوم‌گردی یا اکوتوریسم به زبان ساده یعنی اینکه در سفر احترام طبیعت و فرهنگ گذشته و حال حاضر مردم آن منطقه را داشته باشیم.
جامعه‌ بین‌المللی، بوم‌گردی یا همان اکوتوریسم را سفری مسئولانه به جاذبه‌های طبیعی برای لذت بردن و درک طبیعت به‌شکلی که حافظ زیست بوم باشیم و به جای آسیب زدن به کیفیت زندگی مردم منطقه به پایداری و بهبود آن کمک کنیم، تعریف می‌کند.

تعریف اقامتگاه بوم گردی

برای درک بهتر پاسخ این سوال که بوم گردی چیست، لازم است تعریف اقامتگاه بوم گردی را با هم مرور کنیم؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ در واقع خانه‌هایی با بافت سنتی هستند که به سبک معماری گذشته که مختص هر شهر بوده بنا شده‌اند؛ به عنوان مثال اقامتگاه های بوم گردی در شمال کشور اغلب چوبی هستند و در مناطق کویری و جنوب معمولاً آن‌ها دیوارهای کاه‌گلی، سقف‌هایی با تیرک‌های چوبی، تنور و حوض آب دارند که می‌توانند شما را به سفری در زمان ببرند.

اقامتگاه‌های بوم گردی بیشتر توسط بومیان شهرها اداره می‌شوند و شما لذت یک اقامت بی‌دردسر را در این اقامتگاه‌ها تجربه خواهید کرد. هنگام سفر به شهرهای مختلف با اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی هر شهر، با فرهنگ مردم آن‌جا آشنا می‌شوید.
اقامتگاه بومگردی در شیراز- شیرازروم


در بیشتر اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توانید عصرها زیر سایه درختان کنار حوض‌ در حیاط چای نوش جان کنید، از محلی‌ها داستان زندگی مردم آن‌جا را بشنوید و چند روزی را در آن فضای دنج دور از هیاهوی شهر زندگی کنید.

در زمان اقامت در این مکان‌ها می‌توانید صنایع دستی محلی آن شهر یا روستا را نیز یاد بگیرید. بسیاری از بوم‌گردی‌ها کارگاه‌های صنایع دستی دارند و به مهمانانی که علاقمند به یادگیری صنایع دستی هستند به طور کامل آموزش می‌دهند.

هر چند جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مناطق مختلف را با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت می‌توان پیدا کرد اما در تورهای بوم‌گردی‌ها شما داستان‌های محلی که پشت هر کدام از آن‌هاست را می‌شنوید و شما را به دیدن جاذبه‌هایی می‌برند که با علایق و روحیه شما سازگارتر هستند.

تفاوت بوم گردی با ویلا و آپارتمان

ویلا و آپارتمان اقامتگاه‌هایی هستند که امکانات یک ساختمان کامل یعنی آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، اتاق خواب و … را به شکل مستقل دارند؛ این اقامتگاه‌ها همچنین با معماری مدرن‌تری نسبت به اقامتگاه‌های بوم گردی ساخته می‌شوند و با فضای سنتی خانه‌های بوم گردی فاصله زیادی دارند. هرچقدر که معماری بومگردی‌های شهرهای مختلف باهم تفاوت‌هایی دارند، ویلا و آپارتمان‌ها در شهرهای مختلف معمولاً معماری مشابه دارند.

تفاوت بوم گردی با هتل

اقامت در هتل‌ها اولین انتخاب بسیاری از افراد در هنگام سفر است؛ اگر فرد ماجراجویی هستید بهتر است اقامت در بوم گردی‌ها را نیز تجربه کنید.
اقامتگاه بومگردی در شیراز- شیرازروم


هتل‌ها با اقامتگاه‌های بوم گردی تفاوت‌های زیادی دارند اما در ساده‌ترین حالت باید گفت که تفاوت اصلی میان این دو مکان، تقابل میان سنت و مدرنیته است. در اقامتگاه‌های بوم گردی خبری از امکانات لوکس نیست اما بافت سنتی این مکان‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

تفاوت بوم گردی با اقامتگاه سنتی

خانه‌هایی که با عنوان اقامتگاه بوم گردی شناخته می‌شوند، در واقع نوعی اقامتگاه سنتی هستند که معمولاً به لحاظ وسعت و تعداد اتاق‌ها کوچک‌تر از اقامتگاه‌های سنتی هستند. نکته مهم درباره این دو مکان این است که ماهیت و هدف آن‌ها یک چیز است و اقامت در آن‌ها شما را به سفری در زمان خواهد برد.

ویژگی بوم گردی های ایران

یکی از مهمترین ویژگی‌های شاخص اقامتگاه‌ محلی یا همان بوم گردی های ایران این است که این مکان‌ها عمدتاً در دل طبیعت واقع شده‌اند؛ در حالی که هتل‌ها را بیشتر در فضای شهری و مدرن می‌سازند.

اقامتگاه بومگردی در شیراز- شیرازروم


حال این طبیعت می‌تواند جنگل‌های سرسبز شمال، مناطق کوهستانی و دشت‌های باصفای آذربایجان یا کویر آرام و پرستاره مرکز ایران باشد. بستگی دارد که شما کدام یک از این شرایط طبیعی را می‌پسندید و دل‌تان می‌خواهد روزهای سفر را در کجا سپری کنید.

یکی از مزایای بوم گردی واقع شدن این اقامتگاه‌ها در دل طبیعت است که کمک می‌کند شما در زمانی کوتاه به مکان‌های تفریحی مثلاً دریا یا کوهستان برسید. شنیدن صدای رودخانه، بیدار شدن صبحگاهی با آواز پرندگان، بوی انواع گل‌ها و گیاهان و… از دیگر محاسن اقامتگاه‌های محلی و غیرهتلی است.

جغرافیای متنوع کشور ما سبب شده تا اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سراسر ایران تجربه متفاوتی برای شما به همراه داشته باشد.

خدمات اقامتگاه های بوم گردی در ایران

پس از آن‌که به پاسخ روشنی از سوال بومگردی چیست رسیدیم، بهتر است با خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران آشنا شویم. اقامتگاه‌های بوم گردی در ایران خدمات متنوعی به میهمانان خود ارائه می‌دهند که این خدمات با توجه به هر شهر متفاوت می‌تواند باشد. برای مثال در برخی از بوم‌گردی‌ها می‌توانید پخت غذاها یا نان محلی آن منطقه را تجربه کنید.

برخی از این اقامتگاه‌ها امکان خوابیدن روی پشت‌بام یا حیاط را در زیر آسمان برای شما فراهم می‌کنند. خرید صنایع دستی، برپایی جشن‌های محلی، تورهای گردشی در مناطق اطراف اقامتگاه و … از خدمات مهم اقامتگاه‌های بومگردی ایران است.

اقامتگاه بومگردی در شیراز- شیرازروم

کدام شهرهای ایران اقامتگاه بوم گردی دارد؟

در ایران استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی رشد چشم‌گیری داشته و حتی گردشگران خارجی نیز در بازدید از ایران بیشتر شوق اقامت در این بوم‌گردی‌ها و تجربه زندگی محلی را دارند. رشت، انزلی، یزد، شیراز، رامیان، هنگام، قشم، بوشهر، اصفهان، سواد کوه و … از شهرهای مهم ایران هستند که بوم گردی‌های جذابی دارند. بیشتر شهرهای توریستی ایران، اقامتگاه بوم گردی دارند و می‌توانید برای مشاهده تنوع اقامتگاه‌های بوم گردی در ایران به جاباما مراجعه کنید.

اقامتگاه های بوم گردی برای چه سفر و چه کسانی مناسب است؟

اقامت در بوم گردی‌های جذاب برای تمام افرادی که عاشق سفر کردن هستند مناسب است؛ البته این اقامتگاه‌ها انتخاب اول افرادی است که برای حفظ طبیعت تلاش می‌کنند؛ اگر آشنایی با فرهنگ مناطق مختلف ایران شما را به‌ وجد می‌آورد اقامت در بوم گردی‌های ایران را از دست ندهید.
بی‌شک اقامت در این مکان‌ها بیشتر از همه برای سفرهای دوستانه و خانوادگی لذت بخش خواهد بود.